CYNK (Zn)

Cynk – srebrzysty z niebieskim połyskiem metal, kruchy, nieszlachetny, okrywający się na powietrzu ochronną warstwą tlenku, nie występuje w stanie czystym. Ma zastosowanie w lecznictwie, gdyż jest stymulatorem i regulatorem przysadki mózgowej i gruczołów płciowych, wspomaga działanie trzustki, bierze udział w tworzeniu krwinek. Występowanie w organizmie (wagowo) – 0,002 proc.

Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym dla organizmu i występuje we wszystkich jego tkankach, a najwięcej Zn znajduje się w gruczole krokowym, nerkach, wątrobie, mięśniach i skórze. Jest niezbędny dla noromalnego wzrostu, rozwoju, odbudowy i regeneracji uszkodzonych tkanek. W obecności cynku lepiej tworzy się hemoglobina. Zn – oprócz krzemu, wapnia, potasu i magnezu – jest niezbędny przy leczeniu złamań kości. Dziennie należy dostarczać organizmowi 10-15 mg Zn.

Szkodliwy jest zarówno niedobór jak i nadmiar Zn w organizmie. Niedobór cynku powoduje zahamowanie wzrostu, łuszczenie skóry, zanik torebek włosowych. Duże niedobory powodują bezpłodność Niedostatek Zn może wywołać epilepsję lub schizofrenię, u dzieci słaby wzrost, brak łaknienia, zaburzenia w rozwoju kości i narządów płciowych.

Poziom Zn spada do połowy u chorych na cukrzycę, dlatego cynk występuje w insulinie. Ilość cynku obniża się przy marskości wątroby, a także – i to bardzo znacznie – u chorych na białaczkę.

Nadmiar cynku wywołuje zatrucia, które objawiają się przede wszystkim wymiotami spowodowanymi drażniącym działaniem Zn na błonę śluzową żołądka. Występuje także ból brzucha, biegunka, bóle i zawroty głowy, bezsenność, drżenie rąk.

Nie należy przechowywać żywności w naczyniach ocynkowanych. Zatrucia mogą wystąpić po spożyciu owoców i warzyw opryskiwanych preparatami Zn. Źródłem cynku są: żyto, jęczmień, buralć czerwony, kapusta, szpinak, pomidor, brzoskwinia, pomarańcze, nasiona dyni, nasiona słonecznika, otręby pszenne, kiełki pszenne, ostrygi, większość grzybów jadalnych, wątroba wołowa, większość ryb, kakao, żółtka jaj, mięso królików i kurcząt, orzechy, suszone drożdże, a także glinka bułgarska, zioła, soki z surowych warzyw i owoców, produkty pszczele (propolis, apivit). Cynk znajduje się także w preparacie Falvit.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>