Działanie pomarańczy i śliwki

Rozmaryn. Jako przyprawa trawienna u nas zupełnie nie stosowany. Działa moczopędnie, żółciopędnie i trawiennie, pobudza działalność serca i nerwów, jako przyprawa dobry do tłustych ryb i takich mięs.

Seler. Użyty wewnętrznie działa podobnie jak pietruszka, moczopędnie, napotnie i trawiennie, ale użyty zewnętrznie w okładach i kąpielach ma działanie rozgrzewające, bardzo cenne w chorobach artretycznych i reumatycznych. Korzeń selera dostarczy nam: prowil. A – 0,11 mg, BI – 0,26 mg, B2 – 0,51 mg, B6 – 1,46 mg, B7 – 55,4 pg, PP – 6,57 mg i C – 60,2 mg. Nać selera ma równie bogaty wachlarz witamin, z czego prosty wniosek, że zarówno korzeń, jak nać lepiej jadać na surowo, a nie wygotowywać w rosole.

Pomarańcza. Skórka ma działanie trawienne, dostarcza witamin B i C. Dobrze myć gorącą wodą przed zdjęciem skórki do celów konsumpcyjnych. Szałwia. Liść ma działanie trawienne, wzmacniające, przeciwcukrzycowe, bakteriobójcze, przeciwzapalne i ściągające. Suchy liść sproszkowany dodajemy do dziczyzny, drobiu, ryb, nadzienia, zup fasolowych, pomidorowych, jarzynowych itp.

Śliwki ,,węgierki”. Mają znakomite działanie trawienne, rozwalniające, szczególnie gdy są ususzone. Świeże dostarczają nam witamin: A – 1,43 mg, BI – 0,66 mg, B2 – 0,36 mg, B6 – 0,42 mg, B5 – 1,22 mg, PP – 4,6 mg i C – 56,0 mg. Uwolnione z pestek rozmoczone śliwki dodajemy do fasoli pod koniec gotowania, co nas zabezpieczy przed wzdymającym niekiedy działaniem fasoli, zjedzonej bez takiego dodatku. Poza tym suszone śliwki można dodawać do każdego sosu mięsnego i bigosu pod koniec gotowania.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>