JOD (J) CZ. II

Dodatkową właściwością jodu jest uspokojenie organizmu i uwalnianie go od napięcia nerwowego, które objawia się wzmożoną pobudliwością, bezsennością i ciągłym niepokojem. (Niespokojne, ciągle wiercące się dzieci poniżej 10 lat można uspokoić podając 2 krople jodu do szklanki soku owocowego, warzywnego lub do wody z dodatkiem 1 łyżeczki octu jabłkowego np. co trzy lub cztery dni). Inną funkcją jodu jest usprawnienie myślenia oraz zapobieganie nadmiernej otyłości.

Jod jest jednym z lepszych katalizatorów utleniających. Sprzyja spalaniu tkankowemu produktów spożywczych. Niespalone produkty spożywcze gromadzą się w ustroju jako niepożądany tłuszcz, balast i toksyny.

Picie wody chlorowanej i spożywanie nadmiaru soli powoduje utratę jodu w tarczycy, który jest wypierany przez chlor. Grupę chlorowców, do których należy także jod, charakteryzuje prawo wypierania pierwiastków o większej masie atomowej przez pierwiastki o mniejszej masie atomowej (aktywność chlorowców jest odwrotnie proporcjonalna do ich masy atomowej, np.: – na pierwszym miejscu masa atomowa, na drugim aktywność: fluor 19 i 100, chlor 35,5 i 50, brom 80 i 24, jod 127 i 14).

Człowiek może uzupełniać niedobór jodu przez: 1. Spożywanie pokarmów bogatych w jod (ryby morskie, rzodkiewka, rzodkiew, marchew, pomidory, ziemniaki, kapusta, sałata, cebula, żółtka z jajek, banany, grzyby, truskawki, poziomki, fasola, szpinak, rabarbar, szparagi itp.). 2. Smarowanie małej powierzchni skóry tinkturą jodu. 3. Stosowanie preparatów bogatych w jod, np.: Lugol, tran, tabletki z alg morskich.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>