Malina, marchew i papryka

Malina. Zawiera prowit. A – 0,44 mg, BI – 0,23 mg, B2 – 0,5 mg, B6 – 9,0 mg, PP – 3,0 mg i C – 250,0 mg. Jest znana od wieków jako środek rozgrzewający, warto jednak wiedzieć, że przy częstym stosowaniu czyni organizm ludzki odporniejszym na przeziębienia, co jest szczególnie ważne dla osób, które łatwo im ulegają.

Marchew. Oczywiście surowa i drobno utarta, bo gotowanie marchwi to jakiś duży nonsens, który nie ma żadnego uzasadnienia, wręcz przeciwnie, powoduje duże straty w ilości witamin w marchwi zawartych. Marchew działa moczopędnie, wzmacnia, czyści krew i poprawia jej skład np. przy białaczkach, działa przeciwskurczowo, przeciwrobaczo i dostarcza witamin: prowit. A – 67.2 mg, BI – 0,56 mg, B2 – 0,46 mg, B5 – 2,24 mg, B6 – 0,54 mg, E – 21,6 mg, H – 42,0 pg, B7 – 54.8 pg, K – 0,66 mg, PP – 67,2 mg i C – 37,8 mg. W soku marchwi ilości witamin kształtują się inaczej: prowit. A – 26.2 mg, PP – 183,0 mg, i C – 27,8 mg. Z tego wynika jasno, że marchew należy jeść w całości, tzn. utartą, a nie z sokowirówki.

Nasturcja ogrodowa. Daje zielone nasiona, które zagotowane w lekkim, osłodzonym occie (podobnie jak się robi dynię czy gruszki na zimę) jako kaparki były stosowane od niepamiętnych czasów w formie dodatku do ciężkostrawnych mięs i ryb (np. nigdzie dziś nie spotykane „koreczki w oliwie).

Papryka. (Oczywiście ta w proszku, tzw, „ostra”). Ułatwia trawienie, pobudza żołądek do wydzielania soków trawiennych, działa z lekka moczopędnie i jest doskonałym dostawcą witamin A, B, C – w mniejszych ilościach E, K, i PP. Świeży, pełnotłusty ser z białą papryką, niewielkim dodatkiem mielonej kozieradki, z masłem lub margaryną przemieszany, jest doskonałym „smarowidłem” pieczywa.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>